Kjøkken-inspirasjon

Nå er det vår (min) tur til å se på kjøkken og bli inspirert. Foreløpig har jeg 12 m2 til disposisjon, men jeg holder en finger på at jeg får lov av Snekkeren til å utvide med 6 m2 til. Man kan aldri få stort nok kjøkken, i mine øyne er det husets hjerte, store deler av dagen tilbringes der av både liten og stor! Så i et lite hus som vårt synes jeg det kan bli vanskelig å få det berømte "drømmekjøkkenet", men jeg tror uansett at det blir som en drøm til slutt... Jeg trenger bare å finne nok inspirasjon!!

Her kommer noen bilder av kjøkken vi liker, men jeg er på jakt etter flere leverandører, slik at det kan sammenlignes. Kanskje jeg bare må snekre ett selv.. Er det noen som har en lur leverandør eller noen gode sider å tipse meg om?? :)

Her kan du forresten se et av Snekkerens arbeider utført i oppsett av et nydelig Ikea-kjøkken.

Først har jeg et nydelig hvitt kjøkken, Linje, fra Norema. Jeg liker stripene. Og de grå veggene:


Det neste er også fra Norema og heter Edel og gir meg en herskapelig følelse:


Dette kjøkkenet er fra JKE kjøkken-design:

Det heter Verona og er malt i en blågrønn farge. Det var litt kult, men vet ikke om det er en slik farge vi skal gå for. Da er det kanskje litt mer tidløst med det neste nedenfor, som også er fra JKE, og som heter Milano:


Det fine med JKE, som jeg har forstått det, er at du selv kan velge akkurat den fargen du vil på kjøkkenet ditt, om det er hvitt, grønt, rødt eller lilla!

 Dette kjøkkenet fra Marbodal synes jeg også var skikkelig fint:


Stripene på dørene gjorde det skikkelig bonde-kult, hvis det går an å si det!

Og her er to innlegg fra klikk.no som kan være til god hjelp:

Og noen fine kjøkken på blogg-veven:

Her er det Husmannsplassen i Hidlesundet som har et herlig småbruks-kjøkken:

Bildet er lånt fra Husmannsplassen på Hidlesund som du finner her.

 I tillegg viser dette bildet hvordan skikkelige gamle vinduer bør og skal være. Slike vinduer hørte til på både mine besteforeldres gård i Hardanger og i min fars barndomshjem. Bare synd at de ble byttet ut på 70-tallet.. Og bare synd at på småbruket vårt er det annerledes gamle vinduer som jeg ikke er sikker på om jeg kan eller bør bytte ut.. Men disse gamle vinduene er nydelige og jeg unner alle bondejenter å ha et hus med slike vinduer! 

Og så liker jeg disse hyllene som Lykke-bo har på sitt kjøkken:




Alle tre bildene er lånt fra Lykke-bo sin blogg som du finner her.

4 kommentarer:

  1. du må passe på at snekkeren lager gode dype skuffer i sokkelen på kjøkkenet ditt, veldig smart!! Jane

    SvarSlett
  2. Kjempe fine kjøkken du vurderer :) Mine søstre har et meget pent kjøkken fra IKEA, en kremfarget innredning type romantisk stil. Er ikke sikker på hva det heter, men har sett en reklame der det blir kaldt "svane". Gleder meg til å se hvordan det blir hos dere :) klem fra nord (hvor IKEA er meget "eksotisk" ;) )

    SvarSlett
  3. Så masse fin kjøkkeninspirasjon! Er selv i det samme hjørne, fortsatt i planlegging/drømmeverden. Det er så utrolig mye fint, falt faktisk for et av IKEAs nye kjøkken, eller er vel bare ny farge, Lidingö grå, super smekkert. Dørene med striper er så fine, spesielt om man har tapet på veggen, da blir det ikke så glatt og kjedlig om du skjønner, men vet ikke helt om jeg ville tatt på meg den vaske jobben??
    Masse lykke til med kjøkken planleggingen, blir spennende å se resultatet.. :)

    SvarSlett
  4. hamran og strai!:) glede meg t å få nye naboa<3

    SvarSlett